Musiken bör passa för integration

I Avesta

Tankarna om musik/integration började nog förra hösten i södra Dalarna. Avesta tar hand om flest nyanlända i Dalarna. Närmare 10 % av befolkningen i denna kommun med drygt 22,000 invånare består idag av nyanlända och asylsökande.

Två studenter vid dirigentlinjen på Sjöviks Folkhögskola (Folkärna) ville bidra med sin energi och sitt engagemang och bjöd in till körrepetitioner; i Krylbo, bland annat. Det kom ett 60-tal (de flesta män i olika åldrar), som bums fick jobba med svenska sånger. ”Huvud, axlar, knä och tå, knä och tå”, bland annat …

Förutom den sociala träningen och den endorfin-kick ett kör-rep är, fick de också upptäcka att svenska språket blir så mycket lättare när det sjungs.

Jodå, det blev konserter våren 2016, också. Bland annat på Avestas nya kulturstolthet, Verket. Numera välkänt för sina utställningar från maj  till september – Avesta Art.

 

I Göteborg

Musik är ett internationellt språk – och bör också passa för integration. Så tänker även Yvonne Johansson, verksamhetschef på ett av Bräcke diakonis hem för ensamkommande unga. Nu har hon, tillsammans med en engagerad grupp, ansökt och beviljats 50,000 kr från Västra Götalandsregionens kultursatsning för att testa idén tillsammans med stiftelsen El Sistema.

– Vi motiverar våra boende att träffas och spela fiol. Blir de tillräckligt bra går de vidare till en orkester, säger Yvonne.

Ännu är det inte så många som kunnat och vågat komma, men 4–5 personer repar just nu tålmodigt två kvällar i veckan. Några var redan tillräckligt duktiga för att direkt börja spela med El Sistema Sweden Dream Orchestra, där de spelar ihop med elever från andra musikskolor och har hjälplärare från musikhögskolan.

– Genom musiken får de möten med det svenska samhället på många olika sätt, säger Yvonne Johansson.

Västra Götalandsregionens kulturnämnd skriver i sin motivering till de 50,000 kronorna: ”’Integration genom musik’ har goda förutsättningar att främja ömsesidig delaktighet och bygger på El Sistemas omvittnat goda pedagogik och resultat.”