Kungl Operan digitaliserar – nu vet vi vad Munktells librettist gjorde

Tänk dig att sitta vid datorn, plattan eller mobiltelefonen och bläddra i Kungl Operans samtliga program, affischer och skisser från 1773 och fram till idag!

Nu är det möjligt. Operan har börjat digitalisera hela sitt arkiv tack vare generös finansiering från Riksbankens Jubileumsfond.

Från och med den 8 juni finns all repertoar samlad med information om artister, dirigenter och föreställningar. Senare kommer kostymskisser och dekorskisser att finnas tillgängliga.

– Vi försöker ständigt ligga i framkant och använda ny teknik för att nå så många människor som möjligt med vår scenkonst. Till exempel var Kungliga Operan 2008 först ut med att sända opera och balett live på svenska biografer, säger Birgitta Svendén, vd och operachef Kungliga Operan.

Förskonade från eldsvådor och annat elände har Operan, som ett av Europas äldsta operahus, välbevarade arkiv och samlingar.

 

Vad gjorde Fallström?

Med en enkel sökning i Arkivet, som den nya databasen kallas, kan vi exempelvis kolla författaren, skalden och librettisten Daniel Fallströms insatser – han som i dagarna på nytt blev aktuell då Helena Munktells enaktsopera I Firenze efter 125 år återuppfördes i Berwaldhallen,

1889 gjorde han librettot till I Firenze. 1894 svarade han för librettot till Gustav II Adolf, ett skådespel som gavs i 14 föreställningar vid årsskiftet 1894/95 med musik av August Söderman.

1896 skrev Fallström librettot till skådespelet Gustaf Wasas saga (”tablåer och scener med vers”) med musik av Andreas Hallén (tonsättare, dirigent, musikpedagog och professor). 7 föreställningar.

 

Snabb databas

Sekundsnabbt kommer mängder av information fram. Du kan söka på verktitel, upphovsman, medverkande, eller roll. Och allt detta är tillgängligt utan kostnad för en intresserad allmänhet, liksom för alla musikforskare.

Förtjänstfullt, Operan!

Här är Arkivet hos Kungl Operan ›