Hennes enaktare gjorde succé – tillbaka efter 130 år

Hon föddes 1852 och fick leva i 67 år. Uppvuxen i en kulturellt intresserad och musikaliskt utövande vd-familj i Grycksbo herrgård strax utanför Falun. Fadern var brukspatron Johan Henric Munktell och modern var Augusta, född Eggertz.

Pappan dog när Helena Munktell var åtta år. Men mamman såg till att den talang som Helena tidigt visat för sång och piano odlades. På somrarna bodde hon i Grycksbo herrgård och från 1901 i sin sommarbostad, det nationalromantiska Furuhof i Sjurberg vid Siljan.

 

I Firenze en succé

Urpremiären på Helena Munktells enaktsopera I Firenze på Stockholmsoperan i maj 1889 blev en stor framgång. Musikkritikerna skrev om Munktells melodiska begåvning, harmoniska uppfinningsförmåga och säkerhet i formbehandlingen.

Vid premiären den 29 maj 1889 gavs enaktaren som första inslag, därefter följde Gaetano Donizettis Regementets dotter (för 187:e gången). Munktells opera skulle komma att ges ytterligare 12 gånger – sedan somnade den in och glömdes bort.

I Firenze är en s k opéra comique (nästan som operett med sina talade inslag) och handlingen består av ett skäligen enkelt triangeldrama som utspelar sig i en konstnärsateljé i Florens på 1400-talet. Librettot skrevs av Daniel Fallström, mot slutet av 1800-talet en uppskattad författare, skådespelare och teaterkritiker.

 

Tillbaka i juni 2017

Tills nu. Den 9 juni kommer ett framförande i Berwaldhallen, Stockholm, med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören och solisterna Susanna Andersson, sopran, Joel Annmo, tenor, Fredrik Zetterström, baryton, Marcus Jupither, baryton, Niklas Björling Rygert, tenor, och Torbjörn Lillieqvist, tenor. Tobias Ringborg dirigerar det historiska framförandet.

 

Helena Munktell en pionjär

Helena Munktell utbildade sig först till sångerska och pianist men blev framför allt tonsättare. Liksom några av sina kvinnliga svenska kolleger valde hon att vidareutbilda sig i Paris. Under 1880-talet studerade hon för Théodore Ritter (piano) och tonsättarna Émile Durand och Benjamin Godard (komposition). på 1890-talet tog hon lektioner för Vincent d’Indy.

Hon visade prov på gedigen kunskap i form och instrumentation i sina fyra symfoniska verk och var den första svenska kvinnan som skrev en opera.

1915 blev hon invald som ledamot av Kungl Musikaliska Akademien. 1918 var hon en av medgrundarna av Föreningen Svenska Tonsättare

 

Konserten med den konsertanta versionen av I Firenze sänds i Sveriges Radio P2, 21 oktober kl 19.00.