Hälsa: satsa på kör i höst

Visserligen antas årets influensa komma sent (den beräknas nå sin topp i januari 2018), men det kan ändå vara god idé att vara proaktiv.

Välkänt sedan länge är att körsång hör till de en av de bästa receptfria vägarna att stärka immunförsvar och hälsa.

En räcka vetenskapliga undersökningar påvisar att man blir på bättre humör och gladare av att sjunga i grupp. Den musik man tycker om och får utöva frisläpper signalämnet dopamin, som i sin tur stimulerar kroppens belöningssystem.

Fråga vilken körsångare som helst om skillnaden mellan att masa sig till repetitionen och att sprittande lämna den…!

 

Andra studier (bl a en svensk, Grape C, Sandgren M, Hansson LO, Ericson M, Theorell T ›) visar att körsjungandet bidrar till att bilda mer oxytocin, som gör oss mer sociala och mer benägna att knyta kontakter.

 

Antikroppen lgA gör susen

Flera undersökningar visar att körsång direkt och effektivt stärker den del av kroppens immunförsvar, som först möter främmande bakterier och virus när de kommer mot slemhinnorna i t ex munhåla och hals. Antikroppar skyddar kroppens slemhinnor från infektioner. Slemhinnorna finns bland annat i näsan, svalget, luftvägarna och mag-tarmkanalen.

I slem och saliv utsöndras normalt stora mängder av en speciell slags antikropp (immunoglobulin) som heter IgA. Det kan stoppa bakterier och virus och hindra dem att få fäste i kroppen. Flera forskargrupper har sett att mängden av dessa IgA-antikroppar ökar när man sjunger i kör.

 

240 % ökning

Bland annat undersöktes en professionell kör som repeterade och framförde Ludwig van Beethovens Missa Solemnis. Mängden IgA i körsångarnas saliv ökade med 150 % under repetitionen och med 240 % under konserten. Att detta var en effekt av själva sjungandet och inte av musiken i sig, visades genom att också undersöka kontrollpersoner som lyssnade på musiken utan att sjunga med.

När amatörsångare fick framföra W A Mozarts Requiem uppstod samma fenomen – däremot inte när de enbart fick lyssna till inspelningar av samma verk.

 

Så: hoppa inte över körrepetitionerna. De kan vara din väg till höstens och vinterns hälsa.

 

 

  • Kommentera