Gyllene skivan till musiker med bredd

Orkesterjournalens finaste pris, Gyllene skivan, gick till jazzsångerskan och kompositören Lina Nyberg. Hon har ju tidigare belönats med Lars Gullin-priset, Sveriges Radios Jazzkatten och senast 2017 fick hon Kungl Akademiens Jazzpris.

Lina Nyberg började sina musikstudier som klassisk gitarrist. Slog igenom som sångerska med pianisten Esbjörn Svensson – skivan heter Close och kom 1993 – och har fortsatt inom jazzen i nu över 25 år. Hon har studerat orkestrering och instrumentation för Kenneth Olausson på Kungl Musikhögskolan och också storbandsarrangemang för Bengt-Arne Wallin och Ola Bengtsson.

Lina Nyberg får utmärkelsen för sin imponerande bredd i arbetet med den trilogi skivor som började med Sirenades (2014, fortsatte med dubbel-albumet Aerials (2016) och slutfördes med Terrestrial (2017).

 

Oövervinnerlig

‘Terrestrial’ är skriven för sångsolist, symfoniorkester och jazzgrupp, dvs Norrlandsoperans Symfoniorkester och Lina Nybergs egen ensemble med Cecilia Persson, piano, David Stackenäs, gitarr, Josef Kallerdahl, kontrabas, Peter Danemo, trummor.
Mer om projektet här

 

Lina Nyberg förklarar i Orkesterjournalen om mödorna med komponerandet för symfoniorkester och jazzgrupp:

– Jag är jätteintresserad av att kommunicera. Hur man kommunicerar bäst med olika musiker blir ju mycket i fokus när de har olika idiomatiska uttryck och bakgrund.

– Notbilden är en stor del av kommunikationen med orkestern, men den måste se olika ut för de klassiska musikerna och de med jazzinriktning för att det ska låta bra. Och dirigenten är en stor del av hur resultatet blir. Anna-Maria Helsing var väldigt inkännande, frisinnad och tydlig.

– Själva kombinationen av improvisation och noterad musik krävde sjukt mycket förarbete, framför allt vad det gällde logistik. Jag måste tänka på varje musikers enskilda arbetssituation när hen möter notbilden, och eftersom det är så många musiker i en symfoniorkester blir det som ett gigantiskt schackspel eller korsord, där minsta fel kan få oväntade konsekvenser för resultatet.

– Men allt blev som jag hade planerat så nu känner jag mig på ett sätt arbetsmässigt oövervinnelig.

Läs Thomas Millroths intervju med Lina Nyberg här ›

 

Foto: Miki Anagrius