För dem är kvinnliga tonsättare naturligt

De hanterar kvinnliga tonsättares verk lika självklart som att det ska vara paus under konsertkvällarna. Kammarorkestern Musica Vitae i Växjö har släppt konsertprogrammet för våren 2018. En bläddring i programmet (finns här ›) visar att musik av kvinnliga tonsättare finns med i så gott som varje konsert; kompositörer från både samtid och dåtid.

Men så är det också tre kvinnor som styr verksamheten: orkesterchefen Susanne Rydén samt konsertmästaren Dorota Siuda och konstnärliga ledaren Malin Broman Backstage finns Katrin Johansson, produktionsassistent, samt Kajsa Nilsson, kommunikatör.

 

– Vi fortsätter att ge kvinnorna deras rätta plats i musik­historien, där Fanny Mendelssohn (1805–1847) och Andrea Tarrodi (f. 1981) blir några av vårens följeslagare, säger Susanne Rydén i vårprogrammet.

Förutom dessa två tonsättare spelas även Sofia Gubaidulina (f. 1931), Britta Byström (f. 1977), Lili Boulanger (1893–1918), Henriette Renié (1875–1956) och Rebecka Clarke (1886–1979).

 

Och när Musica Vitae som säsongsavslutning ger sig ut i Europa, tar de med sig musik av Britta Byström och Andrea Tarrodi. Det är vid ett gästspel i festivalen Schlosskonzerte Thun i Schweiz den 15–17 juni. Svenskt och kvinnligt verkar även här vara lika naturligt för orkestern.

 

 

  • Kommentera