Disputation och föreställning: Hur komponera ett teaterframförande?

Kan musikalisk komposition användas som dramaturgisk strategi i samtida experimentell teater?

Tonsättaren Kent Olofsson har undersökt detta och kommer att förvara sina teser i en konstnärlig doktorsavhandling, som innehåller  både traditionell disputation och hörspel samt en föreställning med Malmöbaserade Teatr Weimar.

Inom ramen för sitt arbete som konstnärlig doktorand – i samarbete mellan KMH (Kungl Musikhögskolan) och Lunds universitet – har Kent Olofsson medverkat till att skapa fem scenkonstverk i vad han kallar Contemporary Intermedial Theatre (CIT). Det är verk som befinner sig i skärningspunkten mellan konsert, teater, hörspel och musikteater.

– Jag utgår till stor del från begreppen shared space och shared time, alltså delat rum och delad tid, som verktyg för att kunna låta rum, tid, ljud och fysiska rörelser samspela och dynamiskt påverka varandra, säger Kent Olofsson.

 

Vi får möjlighet att ta del av detta vid det levande framförandet och disputationen som äger rum på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm onsdagen den 21 mars. Opponent är Camila Eeg-Tverbakk, professor i dramaturgi och performance vid Høgskolen i Østfold.

Allt är en del av KMH:s forskningsdagar 18-21 mars under temat Den konstnärliga forskningens rum. Arrangemangen ingår även i Svensk Musikvår.

 

Till Kent Olofssons webbplats

Foto, Kent Olofsson: Jörgen Dahlqvist