Dags för musikalisk IT i skolan?

Ett nytt it-verktyg för musik som fungerar ungefär som Google translate. En app som spelar in ljudet och visar som noter. Kan det vara nå’t?!

Ja, det menar man på Kungl. Musikhögskolan (KMH) som kör igång ett treårigt projekt kallat MITIS – musikalisk IT i skolan. Nya interaktiva redskap och metoder för musikundervisning ska här utvecklas.

 

MITIS leds av professor Sven Ahlbäck vid KMH:s institution för folkmusik. Han är en av de drivande krafterna bakom företaget Doremir, som bl a utvecklat appen ScoreCloud. Projektet involverar lärare och forskare vid KMH, musiklärare från andra skolor samt företag.

Projektet har ett uttalat fokus på lärande inom det som kallas musikalisk literacitet i olika former – till exempel att läsa och skriva noter.

Det kan verka paradoxalt att just Sven Ahlbäck – själv fiolspelman med hemmahörighet i gehörstraderad folkmusik – driver ett projekt som så tydligt betonar vikten av noter. Men det är ingen tillfällighet:

– Nej tvärtom, säger Sven Ahlbäck. Eftersom jag själv från början är gehörsmusiker, har jag varit väldigt intresserad av vad som händer när man från gehörshåll närmar sig och tolkar musiken i noter.

 

Notskrift i skuggan

Notskriften är för de flesta musiker ett viktigt verktyg både för att ta del av, att tolka, dokumentera och föra musik vidare, men har fått en ganska undanskymd plats i musikundervisningen idag – inte minst för att det saknas relevanta verktyg för att enkelt lära ut och använda den i undervisningen. Så det handlar till en ganska stor del om att utveckla ett stöd för att både lära sig och att tolka noter på olika kreativa sätt.

På samma gång är utmaningen att säkerställa att det resulterar i produkter för digital musiktolkning som är enkla, stabila och lustfyllda att använda i verkliga undervisningssituationer. Annars blir de bara liggande.

 

MITIS-projektet genomförs med stöd av ett stort forskningsanslag (fyra miljoner kronor) från Marcus och Amalia Wallenbergs stiftelse.

 

Läs mer om appen och Doremir

 

 

 

  • Kommentera