Båstad: Rop och höga röster i natten

Den som är lycklig nog att befinna sig i Båstads omgivningar denna kväll (28 juni) kommer att kunna få vara med om något extra; ursprungligt med musikaliska rötter som sträcker sig flera hundra år tillbaka – utan att vara musik komponerad av döda tyska eller österrikiska män.

Det blir i en nattkonsert i Båstads pågående kammarmusikfestival, som i år har temat Ursprung. Platsen är Apelrydsladan och konserten startar 23.00. Konserttiteln är … och änglarna i himmelen dem sjöng … .

 

Ulrika Bodén och Sofia Sandén inleder med folkliga koraler, det vill säga äldre, delvis improviserade, melodier till psalmer. Dessa försvann ur kyrkans gudstjänster under 1800-talet, då det ansågs att musiken skulle låta likadant överallt och inte ha ”individuella onödiga utsmyckningar”. Lyckligtvis har det funnits personer som både skrivit ner, spelat in och därmed bevarat denna vackra, ursprungliga sångkonst.

Anna-Liisa Eller framför traditionell musik från Estland och improviserar dessutom runt den på sin kannel (estländsk variant av kantele).

Karin Rehnqvist

Sist i natten kommer Puksånger – lockrop (från 1989) för två kulningssopraner och pukor av Karin Rehnqvist. Hon använder sig ofta av, och förnyar, uråldriga lockrop och kulning i sin musik. I Puksånger – lockrop sammanför hon höga koncentrerade röster med låga mullrande pukor.

Ulrika Bodèn och Sofia Sandén är kulningssopranerna; Magdalena Meitzner vid pukorna.

 

 

Mer om Båstad Kammarmusikfestival ›

Programmet vid Båstad Kammarmusikfestival 2017 ›

 

Bilden överst: fr v Sofia Sandén – Ulrika Bodén – Magdalena Meitzner – Anna-Liisa Eller.
Foto: Leif Wikberg (Bodén), Ester Sorri (Rehnqvist)