Med teman som funktionsvariationer, kön och ursprung skapades en ny musik- och dramaupplevelse i Örebro – utifrån välkända och omtyckta Carmina Burana.

Katarina Andreasson, dirigent och violinist. Foto: Jan-Olov Wedin

Sveriges Körförbund hade arrangerat, platsen var Bergmanteatern i Örebro och de medverkande ett 120-tal körsångare, Bergslagens kammarsymfoniker och Akademiska orkestern från Örebro universitet. Närmare 200 medverkande leddes av dirigenten Katarina Andreasson (som även är konsertmästare i Svenska kammarorkestern, Örebro).

– Vi vill väcka tankar och frågor kring allas lika värde och möjlighet att delta, samtidigt som vi ger publiken, musiker och korister en storslagen kulturupplevelse, säger Annki Olsson, distriktsansvarig för Sveriges Körförbund i Örebro län. Tillsammans med Nina Glimvall har hon ansvarat för manus och regi till denna ovanliga Carmina Burana av Carl Orff från 1936.

Interfolierade scener där ungdomar som flytt från Afghanistan och Irak agerade, gjorde starka intryck på den fulltaliga publiken vid de båda konserterna den 10 och 11 november.

Inbjudan redan i januari

Sveriges Körförbund lät en inbjudan till körsångare gå ut redan i januari. Därefter har koristerna fått öva hemma  på noterna, med texter från medeltidslatin, medelhögtyska och fornfranska. Fredagen den 9 november samlades korister och musiker för den första repetitionen. Nästa dag var det konsert.

Tidigare i höst har det varit körrepetitioner i Örebro, för dem som befunnit sig i närheten. Körinstuderare på plats har varit Solvieg Ågren, Carl Magnus Jansson och Björn Johansson.

Så kan man framgångsrikt knyta ihop ett musikprojekt med hängivna amatörer från många olika platser i Mellan-Sverige.

 

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.