Den norska tonsättarföreningen har delat ut sitt likestillimgspris (jämställdhetspris) för andra året.

Priset tilldelades författaren, historikern och musikskribenten Astrid Kvalbein. Hon har under hela sitt yrkesverksamma liv haft fokus på jämställdhet, feminism och könsmaktsordning. Återkommande har hon i norsk press efterlyst kvinnorna i musiken.

Inspirerande att priset finns

– Jeg blir varm om hjertet av å få denne prisen. At det jeg har skrevet og sagt om musikk og kjønn i mange sammenhenger, i små og store format, over lang tid, blir anerkjent slik, inspirerer til å fortsette. Det inspirerer dessuten i seg selv at denne prisen finnes, kommenterar Astrid Kvalbein detta pris.

Astrid Kvalbein har forskat och doktorerat på musikpionjären och tonsättaren Pauline Hall (t v på bilden) och kom 2013 med avhandlingen Musikalsk modernisering. Pauline Hall (1890-1969) som komponist, teatermenneske og Ny Musikk-leiar.

Under en lång rad år har hon publicerat mängder av böcker, antologier, artiklar och radioinslag – oftast om en nya musikens roll i allmänhet och den kvinnliga kompositören Hall i synnerhet.

Rubriker på artiklar, essäer och boktitlar ger en god bild av Astrid Kvalbeins inriktning:

– Forever Exceptional? On women who compose music
– Music in the Shadows of the Great War – Historiens ekko: Om musikken under krigen – og krigen i musikken?
– Magnetiske eller umusikalske motpolar? Om maskulint og feminint i klassisk og samtidsmusikk
– Kjønnsrelasjoner i ”den klassiske” kunstmusikken
– Pauline Hall – apotekerdatter og Ny Musikk-general
– Institutionalizing contemporary music in Norway: From Pauline Hall to the Ultima festival
– Musiker og komponist – fra Clara Schumann til Olli Mustonen
– Escaping “the black cauldron”: Fartein Valen and Pauline Hall in the ISCM
– Interpretation as performance, performance as interpretation

– etc

 

 

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.