”Venus Blazing” kallar man sitt projekt som ska få slut på konsertrepertoar med enbart manliga kompositörer i programmet. Det är musikskolan Trinity Laban Conservatoire of Music & Dance i London som tar till detta grepp (som påminner om satsningen 2010/11 på Musikaliska i Stockholm, som gick under namnet ”Skippa helskägg”).

Skolan ger ett 60-tal konserter och operaföreställningar över hela London under ett läsår och vill på det här sättet försäkra sig om att andelen musik av de kvinnliga tonsättarna blir hälften, eller mer, av det som framförs.

 

Venus Blazing (ung. Flammande Venus) lanserades på internationella kvinnodagen och skolan passade även på att uppmärksamma den brittiska komponisten Thea Musgraves 90-årsdag.

Parlamentsledamoten Harriet Harman, som också är skolans styrelseordförande, förklarar:
– Det här projektet är till för att uppmuntra och inspirera studenterna att engagera sig i den historiska obalansen för att se till att genus-obalansen inte fortsätter i nästa generation.

 

Venus Blazing-projektet kommer att fokusera på 1900- och 2000-talets musik. Under den kommande säsongen ska Trinity Laban Symphony Orchestra att framför musik av Louise Farrenc och Grace Williams – samt Deidre Gribbins Violin Concerto ‘Venus Blazing’, som alltså fick ge namn åt skolans nya inriktning.

Man kommer också att bygga en databas med kvinnliga tonsättare, som kommer att vara tillgänglig på internet, liksom att utöka biblioteket med partitur, böcker och inspelningar med musik av kvinnliga kompositörer.

 

 

 

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.