Filharmoni med 1800-tals-preferenser i öppet hus

Det var öppet hus och Filharmonins dag i Stockholms konserthus lördagen den 14 januari. Som vanligt ett härligt myller av levande-ljud-sugna barn, en del ungdomar och vuxna i alla åldrar; med tydligt inslag av mor- och farföräldragenerationen.

Tre minikonserter bjöds det på under dagen, med Kungl Filharmoniska orkestern dirigerad av Maria Eklund. Som programvärd fick publiken höra och se tidigare Bolibompa-programledaren, sångerskan och skådespelaren Ayla Kabaca.

Och vad bjud musikaliskt? Nu när man har en stor skara potentiella nya konsertbesökare i salongen.

Sergej Prokofjevs Peter och vargen (från 1936) är väl ett bra val för unga musiköron. I övrigt blir det synnerligen traditionellt – och väldigt gammal musik:
Pomp and Circumstance av Edward Elgar (från tidigt 1900-tal) följt av Rosamunda-uvertyren av Franz Schubert (från 1823), samt några satser Pjotr Tjajkovskijs Nötknäpparen-svit, Danse russe, Trépak och Blommornas vals (från 1892).

Och som för att visa att det minsann finns kvinnliga komponister: Konsertuvertyr D-dur (från 1873) av Elfrida Andrée. Ett ganska tråkigt stycke utan egen profil.

Synd att man inte tog chansen att spela något eller några av våra nutida kvinnliga tonsättares verk; det finns en räcka spännande orkesterverk att välja mellan.

Idealet behöver inte vara den romantiska periodens konstmusik. Ny musik för nya besökare skulle vara ännu bättre, och framåtsyftande, musikpropaganda.


I anslutning till Filharmonins dag kunde Konserthuset stolt presentera sin nya, omgjorda webbplats med de uppfordrande imperativen Hör passionen – Möt känslorna – Upplev magin.

Ny grafisk identitet hör till sådan webb-omgörning och ny symbol för huset har presenterats, signerad designbyrån Kurppa Hosk, Stockholm.

Designbyråns egen till vänster, Konserthusets nya i mitten.
Till höger, omslaget till skriften Choral Conducting från 1976 av Eric Ericson, Gösta Ohlin och Lennart Spångberg.

Till webbplatsen för Konserthuset Stockholm

 

 

 

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.